Kriptoloji Doğrusal Şifreleme Yöntemi

1jy1rkmtclldpyf9tievzca

Doğrusal şifreleme yönteminden bahsedip nasıl şifreleme yapılacağını ve şifreli metnin çözüleceğini anlatmak istiyorum.

Formül;

y = (a.X + b)(modalfabeharfSayisi)

a ve b anahtar değerlerdir. X şifrelenecek harf değeridir.

Örnek;

a=4 b=9 anahtarına göre KEŞAN ismini şifreleyin.

1) Alfabeyi yazıyorum

A B C Ç D E F G Ğ H I İ J K L M N O Ö P R S Ş T U Ü V Y Z

Alfabe 0’dan başlıyor. Toplam 29 harf var.

2) Hesaplamaları Yapıp Şifreli Metni Çıkarıyorum

K harfi için hesap: K = (4*13+9)mod28 = 5 yani E harfine denk geliyor.

E harfi için hesap: E = (4*5+9)mod28 = 1 yani B

Ş harfi için hesap: Ş = (4*22+9)mod28 = 13 yani K

A …. = H

N … = V

Şifreli Mesajın Çözümü

Diyelim mesaj geldi.

Ebkhv

  1. Adım: (a-1 *a)mod28=1
  2. a-1 a’nın tersi manasındadır.
  3. Bu değer öyle bir değer olmalı ki mod28’den kalan 1 olmalı.

Burada tam değerle işlem yapalım ki daha anlaşılır olsun. 32 harflik alfabe kullanalım. Saymaya sıfırdan başladığımız için mod31’e göre işlem yapalım.

A B C Ç D E F G Ğ H I İ J K L M N O Ö P Q R S Ş T U Ü X V W Y Z

Anahtarlarım yine belli; a = 4, b = 9

K = (4*13+9)mod31 = 30 yani saydığımızda W harfine karşılık geliyor.

E = …. = X

Ş = …. = D

A = … = H

N = … = İ

Şifreli mesaj bu defa WXDHİ oldu.

Şimdi bu şifreli mesajın bize geldiğini varsayalım. Anahtarlarda geldi. Şifreyi çözeceğiz.

Adım 1

(a-1 *a)mod31 = 1 olmalı

a-1 öyle bir değer olmalı ki bunu sağlamalı.

8 seçelim

(8*4)mod31 = 1 sağladı

Adım 2

W = 30. Harf

a-1 * (X – b) mod31 => 8 * (30 – 9)mod31 => 13 kalır. Yani K değerine gelir.

X = 28. Harf

8 * (28-9)mod31=5 = E

D = … = Ş

H = … = A

İ … = N

Doğrusal şifreleme yöntemi bu şekilde uygulanabilir.

Yorum bırakın